Sunday 1 April 2012

Ijab Qabul di Masjid Raya Baiturahman, Acheh (Part 2)


Flight kami waktu pagi. Aku cam nervous sbb aku tau bila aku balik je Malaysia nanti status aku bertukar menjadi 'ISTERI'. Syahdu gile weh..Oh ya..sblm nak di luar negara kita kena minta kebenaran dari pejabat agama daerah masing2 ye. Tulis surat kebenaran bernikah di luar negara. Pengurusan masjid di acheh juga nakkan surat akuan bujang juga dan surat kebenaran ibu bapa/wali..walaupun mak bapak kita ada sekali masa kita nikah..tu untuk urusan pendaftaran di sana.

Sampai di airport Acheh, kami disambut bakal husband & kawan2 dia yg sama2 uruskan majlis tu. Dalam hampir 100 orang juga la termasuk budak2 yg memenuhkan flight Air Asia ke Acheh pagi tu. 2 buah bas persiaran dan 4 MPV dah menanti.Wah..aku rasa cam VIP..ooh..kami adalah pasangan pertama dari Malaysia yang bernikah di Acheh..Yela..kdg2 org pikir nikah tmpt lain ni leceh..untuk aku pun pikir mcm tu..susah nak arrange..tapi aku sedar husband aku ni 1 kenangan lain dari lain..mcm kita x la bernikah di masjid yang hari2 kita lalu kan..so sweet x? hahahaha

Kami dibawa ke hotel..wah siap ada pelamin lagi..

Then lepas rehat sekejap dibawa ke Masjid Raya Baiturahman..smpat solat Asar dan Maghrib disana..

Pintu Gerbang




ini masjid tempat kami bernikah

Malam sebelum nikah tu, tetiba ada bunyi org ketuk pintu..aku tgk ada beberapa org gadis..tnya mana pengantin perempuan..aku ckpla aku..oohh..rupanya dorang dtg nak inaikan aku..sblm dtg acheh aku mmg dah pakai inai sikit2..ye la..asal syarat je..sbb x tau lak ada org nak dtg berinaikan aku nih..

tuh..tgk inai aku mula2..hehe..

lepas inai sebelah kaki ni..dorang suh aku tido je..aku mula2 nak pejam mata je..alih2..sedar2..xda org dalam bilik..jam da 3 pagi ko..huhu..nantukla..

Tiba masa untuk hari pernikahan..pagi yang mencemaskan sbb aku plan nak make up lepas solat subuh..yela..solat subuh sebagai bujang yang terakhir sebelum bergelar seorang isteri..

Adik aku mmg aku da masukkan dia kat kursus make up awal2..so dia leh make up aku..Tapi aku igtkan make up ni kejap je..kelam kabut jugakla..takut terlepas turn..aku pakai tudung sume cpt2..

Ya Allah..pagi tu rasa sume serba x kena..

Time nikah tu..byk yg kekok2 jugak sbb guna tatacara and adat sana..syahdu sume org..aku ni da siap nangis awl2..NT aku tgk sebak jugakla dgn kakak & abg dia time salam..ehh..x tau nak kata la..




sampai di masjid raya

solat sunat dulu..




Majlis dimulakan dgn bacaan Al-Quran




Pengerusi Majlis pada hari itu..







Lepas majlis akad nikah, kami dibawa ke makam wali. Makam ni tidak rosak sikitpun..walhal air laut masa tsunami tu naik tinggi..tinggi tu dorang bayangkan cam setinggi pokok kelapa..Subhanallah..


















No comments:

Post a Comment