Sunday 17 October 2010

Kuching 2010



Nape aku pilih Sarawak? sbb aku nak tgk asal usul tmpt yg selalu aku sebut terubuk sarawak, kek lapis sarawak, nenas sarawak & tak lupa juga...Mr. James Brooke..

Kali ni trip dlm sejarah..aku bwk 1 back pack jek..aku bwk leggings &byk singlet..(patut muat..). Sbb aku packing kul 10 pagi tu..no idea nak bwk ape..selalunya complete dgn hair dryer pun aku bwk..


Time to check in...
muka org yang cuba nak tido...

kuching....i'm coming...!!!!


ni tempat beradu me..





dari beranda bilik...


Kat sini kan cepat mlm...kul 7 cam dah kul 9...so, mcm tak perasan kena mkn mlm....aku pun tau muka aku bila time mlm je dah sembab...tapi gigih gak la nak menapak kat riverside tu..(waterfront)..Ermmm..byk kiosk jek..tapi ok la makanan dia...




Then on da way balik..singgah jap la kat Kucing punya statue tu...






















Then, balik tido...esok tu tak tau nak wat pe...baca brochure SARAWAK tu dah byk kali da...tapi tak decide nak pi mana...TIDO dulu

View di waktu mlm...kat beranda...cantikkan..


Orait..2nd day dlm nak dekat kul 11 baru nak bfast cum lunch..Ini adalah kerana sy menjadi badak berendam dulu didalam shower tab...ngeh2..oleh sbb da lambat nak bfast, so tak leh bfast kat hotel..venue bfast ialah.....

SECRET RECIPE jek...kal KL pun ada kan...
Sebelum start journey...

posing dulu dpn hotel...
ni kira one of tourist punya tmpt..tokong...

Kita orang plan nak pi Kg. Budaya...tempat wajib kalu berkunjung ke Sarawak...venue Santubong..Sblm tu kitaorang singgah kat Pasar Tamu di Satok..tak jauh dari Bdr Kuching..berapa minit jek..Mcm Psr Tani or Psr Mlm tapi sgt panjang & besar...geram tgk barang basah...mcm nak beli jek...tapi perjalanan jauh lagi...
ikan terubuk masin...segar lagi...

posing..sambil abg tu packing kan ikan terubuk wa...satu kotak wa bwk balik kl beb...
Skang da moden...org pasang khemah jek...
Ready for me...
Tgk sayur pun aku geram..lagi2 tgk sayur midin...
Ni aku beli..ada kat umah kasam udang..cam cencaluk Melaka tapi udangnya besar2...aku mmg peminat cencaluk ek..masam..best...
Ni kek lapis kat pasar ni..byk choice jugak..tapi plan ptg tu nak pi kilangnya sendiri...



Ni sempat aku beli untuk omak....eh bukan aku beli..menantu omak byr sumenya..termasuk kuih rm4 kat bwh..biasala..menantu omak tak tau mano laie nak buang duit tu kalu bukan kat aku...
Yumm...kuih yg pelik2 sume aku nak rasa..kalu ko jual apam balik walaupun kat indon sekali pun aku tak beli...kecuali ko letak nama pelik sikit baru aku beli...

ni aku nak tunjuk barang dlm handbag aku yang buat bahu aku lenguh & berbirat...kamera ni bila time dorang nak wat ringan sikit...tak campur lagi camera yg aku pakai utk snap ni...yang berbungkus tu korang tau ape?????



Ni tapai ye kwn2...selalu kat sini pakai daun pisang or daun getah...kat sana pakai daun palas..cantik bungkus..kemas jek...aku abiskan sume...ha..ha..

Pastu smpai Santubong...benda yang 1st leh nmpk ialah...

Gunung Santubong....

Ni dia venuenya..Kampung Budaya Sarawak...


very hard..with high heel..huk2..












he..he..i like...gagah tul...







 


Then ada show...aku ni mmg suka kalu ada joget2 ni...

layanzzz..

tgk? dia pakai mulut jek...









Selepas tu..on da way balik hotel...mai singgah kat kedai kek lapis yg terfemes ni...





dia bagi testing dulu..makan smpai lebam..


dlm freezer ni yg mhl sikit...coz corak dia boombastic


Ini utk guwe...tu pun nasib baik dorang bagi basket jek...kalu bagi troli tak tau bape kilo luggage aku..!!

Then balik bilik..tak smpt nak belek2 ape aku beli arini..cukup la aku tau utk org kat umah tu semua da dpt...Sok pagi, plan nak pi Serikin..tapi tak tau lagi coz kena bgn awl gile...flight kul 4 lak tu..
Lagipun aku tak on mood shopping aku...so, takda nafsu nak shopping2 ni...


Malamnya...pi makan kat Topspot..kat bwh hotel aku jek...

bwh tu topspot..view dari atas...


view dari my hotel...

Our dinner will be

bergambar kat lift..muka lapar...








Aku adalah pemakan paling byk..sbb dorang sume tak larat...aku kan kesian kat makanan..yg aku buat muka ala2 makan benda mcm kat amazing race tu ialah time makan siput buluh..ada 1-2 yg besar...lebih panjang dari jari kelinking aku...ada kawan kat situ kata 'lelaki tak leh makan siput ni, nanti cepat kecut' ...bengongkan...dah la besar2..aku lipat 2 n kunyah cam ala2 kunyah ulat sagu....sllurrrppp....

Then..balik terbongkang nak menidurkan diri..aku mandi dulu..aku kalu kat hotel mmg rajin mandi...sbb aku rasa tak perlu nak jimat bil air...aku try berakkan diri tapi takleh...apelagi..full2...
tapi aku sempat beli eno-halia sblm naik bilik..burrppp...

Hari ke-3

Day to go home.....aku bgn tak bape nak pagi...then menggelupur cari tmpt mkn...kat area Kuching mmg agak susah nak cari kedai/warung melayu..yg ada mcd, old town n bla2..yg ada francais...



tgk? finally jalan2 pakai selipar jek...smlm seharian pakai heel

waterfront..aritu dtg da mlm...

nasib baik tak nmpk buncit sgt...3 hari aku simpan najis dlm perut...ngeh2..



ni je bfast....












Ok..then time to cek out...ekceli mmg da lama nak pi Kuching ni..since form 2 masa belajar subjek Sejarah...Ape aku leh simpulkan sejarahnya tak byk berubah...Org Melayu still tak duduk di bandar2...(mcm dlm buku sejarah) Bila aku tgk peta...negeri ini merupakan bekas taklukan keluarga Brooke...sehingga kini, mereka ada kemajuan mereka yg unik & tersendiri...

Sementara nak tunggu masa nak balik..singgah Muzium Sarawak jap..
kubur!!ape motif...he..he..saje je coz cam cite seram omputih..

belakang muzium...



Dalam muzium..
sepatutnya NO camera..trsnap lak..ha..ha..(leh caya ke?)



Bersedia untuk pulang.........

Aku rasa lepas Sawarak ni aku cam dah abiskan 1 Malaysia dlm 3 tahun ni. Ada yg aku x kongsikan dlm blog sbb ala..korang kan penah pi jugak..aku share yg naik pesawat jah dgn korang..

No comments:

Post a Comment